home

Tidligere utdelinger - 2010

Heddaprisene 2010 ble delt ut søndag 12. september på Riksteatret i Nydalen i Oslo.

Mattis Herman Nyquist var konferansier.

Juryen bestod av: Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt, Therese Bjørneboe, Kristian Lykkeslet Strømskag og Petter Rosenlund.

Juryens begrunnelser:

 

Beste kvinnelige hovedrolle


Trine Wiggen

Uansett om rollen er en såkalt «hovedrolle», eller det som noe upresist kalles for «birolle», stiller den like strenge krav til skuespilleren. Det vet Årets vinner alt om: På teatret der hun har vært de siste tolv årene, har hun med like stor overbevisning spilt Hedda Gablers barndomsvenninne, en skogmus, en kvinne som desperat søker forklaringen på hvorfor hun ble sveket, og en fuglemor. Blant mye annet. Hun mottar prisen for sin tolkning av en ensom og ulykkelig kvinne, et barn av sin tid, i desperat revolusjonært opprør mot mannsovermakten, en rolle som spenner fra voldsomme og brutale oppbrudd til nær og såre betroelser. Prisen går til Trine Wiggen for hennes usentimentale men gripende fremstilling av tittelrollen i Valerie Solanas skal bli president i Amerika på Teatret på Torshov, Nationaltheatret.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Ipek D. Mehlum for tittelrollen i Pinocchio av Klaus Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater Manu
Nina Ellen Ødegård for rollen som Kvinne 1 i Vi som er hundre av Jonas Hassen Khemiri, Rogaland Teater, Intimscenen

 

 

Beste mannlige hovedrolle

Anders Mordal

Årets vinner startet sin kunstnerkarriere som filmskuespiller, men etter at han gikk ut av Teaterskolen i 1991, har han mest spilt teater, selv om han også har rukket å medvirke i dramaserier, vært programleder i TV og regissør. Prisen får han for sin tolkning av en av norsk teaters mest kontroversielle mannsskikkelser: En tillitsfull optimist som i løpet av kort tid forandrer seg til en rabiat og nærmest stormannsgal kamphane. En karakter som stadig vekker sterke reaksjoner, og ikke er enkel å sannsynliggjøre. Men Årets vinner får fra starten fram rollens komplekse trekk, og opprettholder med briljans den hårfine balansen mellom overspill og troverdighet. Prisen går til Anders Mordal for en nyansert, psykologisk sammensatt framstilling av dr. Stockmann i En folkefiende på Trøndelag Teater.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Mattis Herman Nyquist for rollen som Ask Burlefot i Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle, dramatisert av Morten Borgersen, Riksteatret
Svein Harry Schøttker Hauge for tittelrollen i John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen

 

Beste kvinnelige birolle

Valborg Frøysnes

På det teatret der hun har arbeidet siden hun ble ferdig med sin kunstneriske utdannelse, har hun tolket en rekke kvinneroller. Alle tolkningene har vært forskjellige, men en ting har de hatt til felles: Scenisk nærvær og sterk utstråling. Det har vært solide og gode prestasjoner, men da Årets Vinner i fjor høst fikk i oppdrag å tolke en helt annen kvinnetype, åpenbarte hun nye og spennende sider ved sitt talent. Med finstemte, presise detaljer, uten snev av den lettvinte karikering som rollen lett kan innby til, får hun fram at den enfoldige, nærmest tilbakestående kvinnen hun fremstiller, har et rent hjerte, men også er det eneste streifet av håp i en dekadent og uhyggelig verden. Prisen går til Valborg Frøysnes for hennes gjennomførte og rørende tolkning av Mariedl i Presidentinnene på Teatret Vårt.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Marte Engebrigtsen for rollen som fru Bjørge i Hustyrannen av Christopher Nielsen, Amfiscenen, Nationaltheatret
Marianne Krogh for rollen som Barbara i Familien av Tracy Letts, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret Hovedscenen

 

Beste mannlige birolle

Christian Skolmen

Siden han gikk ut av teaterskolen i 1995 har Årets vinner vist seg som en skuespiller med stor spennvidde, både på scenen og på filmlerretet. På scenen har han med like stor musikalitet og innlevelse overbevist både som guddommelig helt og som samfunnstaper, og like gjerne i den lettere som i den mer krevende sjanger. Det er nettopp for denne allsidigheten han hedres i dag: avstanden er stor mellom en infantil, selvsikker avdanket hippie på den ene siden, og en brutal morsbundet middelalderkriger med moralske anfektelser på den andre. Men Årets vinner er like suveren og minneverdig som komisk sekstiåtter og som martret hærfører. Prisen for beste mannlige birolle går til Christian Skolmen for rollene Bjørge i Hustyrannen på Nationaltheatret og Richard Løvehjerte i Ørkenstormer på Litteraturhuset.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Nicolai Cleve Broch for rollen som Posa i Don Carlos av Schiller, regi Runar Hodne
Ola G. Furuseth for rollen som Vaktmannen i Antigone av Sofokles, regi Victoria Meirik, Trøndelag Teater, Gamle Scene

 

Beste regi

Victoria Meirik

Etter å ha utdannet seg, og startet sin karriere, i et land der den innovative, visuelle scenekunsten står sterkt, valgte Årets vinner å vende tilbake til Norge. En rekke ukonvensjonelle klassikertolkninger med gjennomført instruksjon og overraskende visuelle elementer har ført til at denne regissøren nå regnes som en av landets mest interessante. Årets beste regi kjennetegnes ved et stramt, engasjert og fast grep om konflikten mellom samfunnets lov på den ene siden og enkeltmenneskets rettsoppfatning på den andre. Sammen med skuespillernes konsekvente og presise spill fører en vellykket bruk av moderne visuelle virkemidler til at den tidløse, evigaktuelle klassikeren kommer oss nær. Prisen for Beste regi går til Victoria Meirik for hennes helhetlige fremstiling av Antigone på Trøndelag Teater.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Kjetil Bang-Hansen
for regien av John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen
Sigrid Strøm Reibo for regien av Vente på Godot av Samuel Beckett, Hålogaland Teater, Scene Øst

 

Årets forestilling

Vi som er hundre av Jonas Hassen Khemeri, regi Nina Wester

Oppsetninger av nyskrevet utenlandsk samtidsdramatikk er ikke det vi oftest opplever på norske scener. Desto gledeligere at Årets vinner i denne klassen nettopp er en ganske ny tekst, - en original, sprelsk og lystig komedie som attpåtil har bred publikumsappell. En ung og forholdsvis ny regissør, utdannet i utlandet, har signert en leken, florlett, og i positiv betydning teatral forestilling der også tekstens alvorlige undertoner fremheves, nesten umerkelig men med den største selvfølge. I likeverdig og glitrende samspill, i presist tempo og med upåklagelig nerve, fremstiller tre strålende skuespillere menneskets mangslungne personlighet, scenografien er virkningsfull og kostymene fantasieggende. Hva mer kan man forlange? Prisen for Årets forestilling går til Vi som er hundre på Rogaland Teater.

De fire andre nominerte i denne klassen var:

En folkefiende av Henrik Ibsen, regi Carl Jørgen Kiønig, Trøndelag Teater, Hovedscenen
Fanny og Alexander av Ingmar Bergman, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret, Hovedscenen
Vildanden – Del 2 Director’s cut, regi, scenografi og kostymer: Vegard Vinge og Ida Müller, Black Box Teater
Ørkenstormer av Thorvald Steen og Tariq Ali, regi Stein Winge, Litteraturhuset

 

Beste barne- og ungdomsforestilling

Før det ringer

Alle institusjonsteatre har plikt til å spille teater for barn og unge. Og de gjør det. Men altfor sjelden drister de seg til nye oppsetninger som speiler livet til barn og unge. Desto gledeligere at slike forestillinger likevel finnes – og det gjør de takket være: en teatersjef som setter sin ære i å gi et meningsfylt tilbud til sitt publikum; en begavet dramatiker som arbeider målbevisst både for å gripe tak i problemstillinger som opptar de unge, og for å finne den rette tonen i skildringen av ungdommelig hverdag; en følsom, kunstnerisk oppfinnsom regissør med en befriende ironisk distanse til all sentimentalitet, og en gjeng ivrige, karismatiske og flotte unge skuespillere som yter teksten rettferdighet. Prisen går til Liv Heløes Før det ringer på Brageteatret i regi av Cecilie Mosli.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Kurt koker hodet av Erlend Loe, regi Anne-Marit Sæther, Oslo Nye Teater
Pinocchio av Klaus Hagerup etter Carlo Collodi, regi Mira Zuckermann, Teater Manu

 

Beste visuell design

Milja Salovaara

En oppsetnings visuelle design kan enten være minimalistisk, grotesk overdådig eller realistisk illusjonsskapende. Alt er tillatt, så lenge scenebildet både utdyper og fullbyrder helheten i oppsetningen. Nettopp dette kjennetegner årets prisvinner som her skapte et åpent, tilsynelatende ytterst enkelt, men samtidig komplekst scenebilde som med nøktern eleganse ga skuespillerne en ekstra dimensjon å spille mot og med, uten noensinne å ta fokus fra teksten. Dette scenebildet var et selvstendig kunstnerisk uttrykk som fra starten av skapte nysgjerrighet, fikk nye rom og spillesteder til å oppstå, endres og forsvinne, og underbygget og forsterket historien. Prisen går til Milja Salovaara for hennes oppfinnsomme og medskapende scenografi til En folkefiende på Trøndelag Teater.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Géraldine Allier for scenografien til Kjærleiken overraskar igjen, av Pierre de Marivaux, regi Jacques Lassalle, Det Norske Teatret, Scene 2
Kari Gravklev for scenografien til Don Carlos av Schiller, regi Runar Hodne, Det Norske Teatret, Hovedscenen

 

Særlig kunstnerisk innsats

Sogn og Fjordane Teater og teatersjef Terje Lyngstad

Teatret, som er et møtested mellom mennesker, blomstret først i byene, og kom forholdsvis sent til det grisgrendte Norge. Men etter hvert ble det etablert teatre utover det ganske land, teatre som på hver sin måte har lykkes i å etablere sin egenart. Spesielt spennende er det at ett av våre minste teatre målbevisst og konsekvent har satset på å utvikle ny, norsk dramatikk med regionalt perspektiv, ny dramatikk som treffer lokalt og nasjonalt, og som dessuten sjangermessig spenner vidt - fra kirkespill til buskisfarse via politisk dokumentar, historisk drama og eksperimentell satire. Prisen for Særlig kunstnerisk innsats går til Sogn og Fjordane Teater, og teatersjef Terje Lyngstad som med 21 urpremierer på sju år dristig har videreført tidligere teatersjef Mette Brantzegs kongstanke.

De fire andre nominerte i denne klassen var:

Boya Bøckman for scenebildet til De Utvalgtes Drømmen, BIT Teatergarasjen og Black Box Teater
Kjersti Fjeldstad for sin innsats som stemmeskuespiller i Pinocchio av Klaus Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater Manu
Ida Müller og Vegard Vinge for sin tolkning av Vildanden – Del 2 Directors Cut fritt etter Henrik Ibsen, Black Box Teater
Ulrike Quade for dukkeføring og dukkedesign i The Writer, et samarbeid mellom Ulrike Quade, Nordland Figurteater og Jo Strømgren Kompani

 

Årets ærespris

Edith Roger

Heddas Ærespris skal ikke være en årviss begivenhet. På de tolv årene Heddaprisene har eksistert, er Æresprisen bare blitt delt ut fire ganger, sist i 2008. I år var juryen ikke et øyeblikk i tvil: Prisen måtte deles ut igjen. Den går til en allsidig og original kunstner som med utgangspunkt i sin spesielle bakgrunn fornyet en svært tradisjonsforankret norsk regi. Hun hadde da allerede vært en fremragende danser og en betydningsfull koreograf, og faktisk også regiassistent. Men i 1967 signerte hun sin første selvstendige regioppgave, og 33 år senere avsluttet hun som aktive karriere, treffende nok med De unges forbund. Hun er jo et levende bevis på at verken evne til å oppleve eller til å vurdere endrer seg med årene! Æresprisen går til en ekte fornyer av norsk teater: Edith Roger

 

Aksel Waldemars minnepris 2010

Scenekunstner: Per Schaanning


Prisen i 2010 går til ein skodespelar med eit etterkvart langt, innhaldsrikt og fargerikt lerret å sjå attende på, men som teaterkollegaer vonar og veit enno har mykje ugjort.
Per Schaanning går laus på små og store roller med den same nysgjerrige entusiasme og med ein særeigen humoristisk intelligens, som kjem til uttrykk for publikum som stilsikre karakterteikningar. Ein viktig del av dette talentet er ein kritisk språksans som gjer at han med sin grenlandske klangbotn manøvrerer trygt mellom nynorsk høgstil, dramatisk normalprosa og raljerande slap-språk-sticks.

Av roller som markerer denne allsidige scenekunstnaren er det vanskelge å velje, men: Garcin i Sartres Stengde dører, den schizofrene i Lars Norens Personkrins 3:1, Hooker i Tennessee Williams Ingenting om Nattergalen, partisekretæren i Grytten/Kolsruds Bikubesong, offiseren i Strinbergs Draumspel, den gamle mannen i Sofokles/Fosses Døden i Teben, Donny i McDonnaughs Løytnanten frå Innishmore og så vidt ferdigspelt på Det Norske Teatrets hovudscene, Steve i Tracy Lets tragiske familiekomedie Familien, skulle vel gi ein liten peikepinn om kven vi her har å gjere med.

Per Schaanning: Gratulerer.
 

Billedkunstner: Sverre Malling

Viser man et av arbeidene av årets mottaker av Axel Waldemar Johannessens minnepris til en ungdom vil de fleste umiddelbart utbryte at dette er kult og ikke rent få vil føye til at "den kunne jeg hatt som tatovering". Det dreier seg altså om en kunstner som arbeider med figurasjon og ornamenter som går rett inn i samtidens sterke interesse for symbolisme. Kunstneren arbeider figurativt med et innhold i grenselandet til skrekkromantikk. Hans teknikk er intet mindre enn imponerende, og hans bilder er samtidig uhyggelige og vakre. Kunstneren har de seneste tre årene hatt en rekke utstillinger som har blitt mottatt med begeistring og åpner om noen få dager ny utstilling i Oslo. 

Årets mottaker av Axel Waldemar Johannesens minnepris er Sverre Malling.

 

 

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

2010 - Årets ærespris

Edith Roger

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste kvinnelige hovedrolle

Trine Wiggen

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste mannlige hovedrolle

Anders Mordal

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste kvinnelige medspiller

Valborg Frøysnes

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste mannlige medspiller

Christian Skolmen

Foto: Bjørn Moe

2010 - Årets forestilling

«Vi som er hundre» på Rogaland Teater

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste regi

Victoria Meirik

Foto: Bjørn Moe

2010 - Beste visuell design

Milja Salovaara

Foto: Bjørn Moe

2010 - Særlig kunstnerisk innsats

Sogn og Fjordane Teater

Foto: Bjørn Moe

2010 - Aksel Waldemars minnepris

Sverre Malling

Foto: Bjørn Moe

2010 - Aksel Waldemars minnepris

Per Schaanning

Foto: Bjørn Moe