home

Tidligere utdelinger - 2003

Heddaprisene 2003 ble avholdt den 26. oktober på Det Åpne Teater.

Juryen besto av: Carl-Morten Amundsen, Ingjerd Egeberg, Kristian Seltun, Vidar Sandem og IdaLou Larsen.

 

Heddas Ærespris

Jon Fosse

I fjor vart Heddas Ærespris delt ut for aller første gong - til Wenche Foss.  Og Heddas Ærespris skal ikkje delast ut kvart einaste år.  Berre når juryen rett og slett ikkje kan la det vera.  Slik var det i fjor.  Slik er det i år. Årets æresprisvinnar er skapande kunstnar:  han er forfattar, og han har eit allsidig forfattarskap bak seg - romanar, noveller, tekster, barnebøker, essays, dikt og skodespel.  Til glede for alle som er glade i teater, er det først og fremst som dramatikar han har skapt seg eit namn, og hans intense og poetiske univers har ikkje berre erobra Noreg, men heile Europa. Årets æresprisvinnar er Jon Fosse. 

 

Fremragende sceneprestasjon

Laila Goody for rollen som Cathrine i Bevis av David Auburn, Trøndelag Teater.

Det kan være vanskelig å forklare hva som skiller den store fra den drivende dyktige skuespilleren – men det har å gjøre med den sjeldne evnen til tilsynelatende ubesværet å blåse liv i, forsvare og bli ett med de mest ulike sceneskikkelser, slik at så vel rene engler som beksvarte kjeltringer på scenen trer frem som nyanserte og sammensatte mennesker. Denne evnen har årets prisvinner, og i sine år på norske scener har vedkommende gang på gang vist sin evne til å beherske hele rolleregistret. Vedkommende har for øvrig kanskje en spesiell affinitet til noe så sjeldent som unge genialt begavede matematikere: Rollen som Thomasina Coverley i Tom Stoppards Arcadia ble hennes gjennombrudd i 1994. Nå får hun Heddaprisen for sin tolkning av en annen genial matematiker, Cathrine, i amerikanske David Auburns Bevis som gikk på Trøndelag Teater i vår. Vinneren er altså: Laila Goody.

Det to andre nominerte i denne kategorien var:

Anne-Marit Jacobsen for rollen som Lady Bracknell i Hvem er Ernest? av Oscar Wilde på Nationaltheatret.

Dennis Storhøi for rollen som George i Hvem er redd for Virginia Woolf av Edward Albee på Oslo Nye Teater.

 

Årets forestilling

Hvem er redd for Virginia Woolf på Oslo Nye Teater.

Årets forestilling ble sett av nærmere 30.000 mennesker, og i spilleperioden var det faktisk ikke et sete å oppdrive. Forestillingen ble høstens begivenhet. Det var fortjent. Uten noensinne å arbeide mot teksten, grep instruktøren tak i ett av samtidens mest kjente dramaer, befridde det for klisjeer og konvensjoner, og fikk stykkets opprinnelig enkle og opprivende konflikter til også å handle om den perverse og destruktive leken mellom mann og kvinne. Gjennom sitt strålende samspill bidro oppsetningens skuespillere på hver sin måte til å gjøre et tragisk , forfyllet og vanvittig nachspiel til skakende godt teater. Årets vinner er Hvem er redd for Virginia Woolf? på Oslo Nye Teater, instruktør Svein Sturla Hungnes, med Anne Krigsvoll, Dennis Storhøi, Nicolay Cleve Broch og Trine Wiggen i rollene.

De to andre nominerte i denne kategorien var: 

Dødsdansen av August Strindberg på Hålogaland Teater.

I blanke messingen av Terence McNally/David Yasbek på Den Nationale Scene

 

Beste regi

Kjetil Bang-Hansen for Hvem er Ernest på Nationaltheatret.

Årets vinner er en klok ringrev som kjenner norsk teater fra ulike ståsteder, men for publikum er nok vedkommende aller best kjent som regissør. På dette feltet spenner vedkommendes karriere vidt – fra klassikerne til samtidsdramatikken, fra det dyptloddende til det florlette. Men det som alltid kjennetegner prisvinnerens regi er innsikt og presisjon, en stilsikker sans for detaljer og en uforlignelig følelse for forestillingens rytme. Vedkommende får prisen for et fyrverkeri av en oppsetning. Lett og sprudlende som boblende champagne, og samtidig holdt i elegante og strenge tøyler som får replikkene til å slå gnister. Har ikke alle skjønt det nå så er årets vinner Kjetil Bang-Hansen og han får prisen for Hvem er Ernest? på Nationaltheatret.

De to andre nominerte i denne kategorien var:

Oscaras Korsunovas for Vinter av Jon Fosse, Torshovteatret.

Jon Tombre for Flommen av Tom Remlov/Jonny Hallberg, Teater Ibsen. 

 

Årets barne-/ungdomsforestilling

Tre mødre - ex auditorio av Dansdesign, Black Box Teater.

Årets barne- og ungdomsforestilling er en forestilling som treffer sittt publikum usedvanlig godt. Kunstnerne bak forestillingen har lang fartstid i norsk scenekunst og de har flere prestisjetunge prosjekter bak seg. Arbeidet kjennetegnes av en helt særegen stil, hvor visualitet og bevegelse er det sentrale. Dette har de her benyttet til det fulle, og de har derigjennom skapt en forestilling som på formidabelt vis fanger oppmerksomheten til en publikumsgruppe som ellers ikke blir mange scenekunstopplevelser til del, nemlig de aller minste - de i aldersgruppen null til tre år. Prisen for beste barne- og ungdomsforestilling går til Anne Grete Eriksen og Leif Hernes i Dansdesign, for forestillingen Tre Mødre.

De to andre nominerte i denne klassen var:

Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren, Nationaltheatret.

Dustefjerten av Rune Belsvik, Det Norske Teatret.

 

Beste scenografi/kostymedesign

Kari Gravklev for scenografien til Seieseiarens Song, Det Norske Teatret.


Årets Hedda-pris for beste scenografi går til en mangesidig kunstner, som arbeider like selvfølgelig med både klassiske og moderne drama.  Prisvinnerens stil er kjennetegnet av en analytisk tilnærming til stoffet, og et modig og variert scenografisk uttrykk. Forrige sesong skapte prisvinneren en scenografi med et metaforisk visuelt uttrykk til en moderne og kompleks fortelling. Scenografien var enkel, medskapende, flertydig og vakker.  Vi så også en arkitektonisk helhet mellom scene og sal. Prisen for beste scenografi går i år til en av våre fremste scenografer.  Hun feirer kontinuerlig triumfer både nasjonalt og internasjonalt. Kari Gravklev!

De to andre nominerte i denne kategorien var:

Yngvar Julin for scenografien til Flommen av Jonny Hallberg, Teater Ibsen.

Bård Thorbjørnsen for scenografien til Dødsdansen av August Strinberg, Hålogaland Teater.

 

Årets debutant - Heddastipendet

Bjørnar Teigen for Det tredje tegnet, Teatret Vårt.


Hedda-stipendet er nytt av året, og gis til en debutant innenfor en av teatrets ulike kunstneriske disipliner. Det er ment å peke fremover, og skal oppmuntre til videre kunstnerisk innsats i årene som kommer. Paradoksalt nok er den første mottageren av Hedda-stipendet allerede en erfaren teaterperson. Paradoksalt siden stipendet går til en debutant. Vedkommende er utdannet som skuespiller, men har nå debutert som dramatiker med et skuespill for en aldersgruppe teatret sjelden kommuniserer direkte med, 11-14-åringene, og det er sørgelig at et så særegent dramatisk univers som dette debutverket representerer, ikke ble fanget opp av rikspressen. Vedkommende har skrevet et morsomt, poetisk og filosofisk skuespill om unge mennesker på terskelen fra barndom til ungdom. Årets Heddastipend går til Bjørnar Teigen for skuespillet Det tredje tegnet, uroppført på Teatret Vårt i dramatikerens egen regi.

 

Aksel Waldemars Minnepris

Skuespiller Hildegunn Riise for hennes innsats for nynorsk som scenespråk, og til billedkunstner Ole Jørgen Ness.

 

Simens Kunst - og teknikkstipend: 

Oddvar Nilsen fra Den Norske Opera.

 

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

2003 - Beste regi

Kjetil Bang-Hansen (Foto: Bjørn Moe)

2003 - Heddas Ærespris

Jon Fosse (Foto: Bjørn Moe)

2003 - Årets barne- og ungdomsforestilling

Leif Hernes og Anne Grete Eriksen i Dansdesign (Foto: Bjørn Moe)

2003 - Fremragende sceneprestasjon

Laila Goody (Foto: Bjørn Moe)

2003 - Aksel Waldemars minnepris

Hildegunn Riise

Foto: Bjørn Moe