home

Tidligere utdelinger - 2004

Heddaprisene 2004 ble utdelt lørdag 4. september på Oslo Nye Teater.

Juryen besto av: Carl Morten Amundsen, Kristian Seltun, IdaLou Larsen, Kristin Bredal, Edith Roger, Anne Cath. Sommerfeldt.

 

Fremragende sceneprestasjon

Jan Grønli for rollen som Bruscon i Teatermakeren av Thomas Bernhard, Nationaltheatret.

Årets vinner er en skuespiller som gjennom mange år har satt sitt umiskjennelige preg på en rekke av teatrets markante skikkelser, samtidig som skuespillerens personlighet aldri har tatt overhånd i tolkningen: På dramatikerens premisser går årets vinner alltid i dybden på sine personer, og får dem til å fremstå rett og slett som … mennesker, motsetningsfylte, gåtefulle og helstøpte. I årets vinnertolkning viser skuespilleren den fulle kraften av sitt håndverk. Den er en enestående rolle fra dramatikerens hånd, og det er en enestående skuespillerprestasjon: En personlig og kompromissløst gjennomført karakter, basert på en høyt intellektuell og kunstnerisk treffsikker rolleforståelse. Årets vinner har fått mange priser tidligere, men er hittil aldri blitt nominert til Hedda. I år får han prisen for fremragende sceneprestasjon for sin tolkning av Bruscon i Teatermakeren som gikk på Nationaltheatret i vår. Årets vinner er: Jan Grønli.

De to andre nominerte i denne kategorien var:

Mia Gundersen, for rollen som Evita i Evita, Rogaland Teater

Bjarte Hjelmeland for rollen som Jeppe i Jeppe på Bierget, Nationaltheatret.

 

Årets forestilling

Purpur og gull på Trøndelag Teater.

Årets forestilling var en enestående publikumssuksess. Den begeistret og den moret, men den nølte heller ikke med å gripe tak i noen av menneskelivets alvorligste utfordringer. Og det klarte den lekende lett og ubesværet, og best av alt – uten noensinne å falle i sentimentalitetens og platthetens felle. En god, effektiv og oppfinnsom regi, et ensemble som med ekte gjøglerglede lekte seg gjennom sine skikkelser, og en uventet kanondebutant med en spilleglede og et overskudd som tok publikum med storm. Når man legger til at forestillingen hadde en solid lokal forankring samtidig som den var universell, og at den faktisk var så populær at den skal opp igjen på teatret i høst, vil flere kanskje ha gjettet at Årets forestilling er Purpur og gull på Trøndelag Teater i regi av teatersjefen selv, Catrine Telle, og med Bjarne Brøndbo, Harald Brenna, Helle Ottesen, Øyvind Brandtzæg og Ingrid Bergstrøm i rollene.

De to andre nominerte i denne kategorien var: 

Bikubesong,  Det Norske Teatrets Scene 2.

Festen, Nationaltheatret.

 

Beste regi

Gábor Zsámbéki for Teatermakeren, Nationaltheatret.

Årets vinner er en regissør med lang erfaring, et teatermenneske som med like stor nysgjerrighet og entusiasme har blåst nytt liv i klassikerne og presentert nye, aktuelle dramatikere. Årets vinner har selv uttalt at det viktigste elementet i teatret er skuespilleren, og i oppsetningen som vedkommende hedres for i dag, er regien nettopp styrt inn mot å bringe skuespilleren i sentrum. Hovedrolleinnehaveren, ja, naturligvis, men også oppsetningens biroller – alle virker like viktige for regissøren, og spiller dermed en avgjørende rolle for tilskuerens opplevelse av de mange lag i den vittige, barokke og krevende teksten. Årets vinner er ungarske Gábor Zsámbéki for hans stramme, men fantasieggende versjon av Thomas Bernhards Teatermakeren på Nationaltheatret.

De to andre nominerte i denne kategorien var:

Kjetil Bang-Hansen for Festen av Vinterberg/Rukov/Hansen, Nationaltheatret.

Alexander Mørk Eidem for Måken av Anton Tsjekhov, Det Norske Teatret.

 

Beste scenografi/kostymedesign/lysdesign

Ingrid Nylander for kostymene til La Cage aux Folles på Oslo Nye Teater.

Årets Heddapris går til en kunstner som har en stilsikker og overlegen forståelse for at teatret også er det visuelles kunst, og som evner å tilpasse sitt frodige talent til høyst ulike utfordringer. Det har prisvinneren vist gjennom sine overbevisende bidrag til de mest forskjellige oppsetninger. Vedkommende får prisen i år for sin avgjørende medvirkning til å gjøre forestillingen til en fryd for øyet, og for å ha tilført den en friskhet og en energi som viser hvor sentralt den visuelle kommunikasjonen står i scenekunsten. Prisen går til Ingrid Nylander for hennes kostymer til La Cage aux Folles på Oslo Nye Teater.

De to andre nominerte i denne kategorien var:

Ellen Ruge for lysdesign til Vinterforvaring, Nationaltheatrets Amfiscene.

Stephan Østensen for scenografien til Byggmester Solness,Trøndelag Teaters Studioscene.

 

Åpen klasse - særlig faglig innsats

Dramatiker Jesper Halle for Lilleskogen på Trøndelag Teater.

Mange ulike yrkesgrupper bidrar hver på sin måte til at teatret beholder sitt unike grep på publikum, og mange gjør en særlig fremragende innsats innfor andre felt enn de fire-fem etablerte kategoriene. Det er for også å kunne hedre disse gruppene at Heddajuryen har laget prisen ”Åpen klasse – særlig faglig innsats”. Årets vinner tilhører en kunstnergruppe som er uunnværlig for at teatret skal fornye seg og utvikle seg videre, og vedkommendes verker har i løpet av sesongen som har gått, vært en viktig del av repertoaret på Trøndelag Teater. Årets vinner er dramatiker, og verket vedkommende får prisen for er en mørk og foruroligende tekst, som ved et originalt dramatisk grep overbevisende gjenskaper barndommens tilsynelatende så uskyldige verden. De fleste har vel gjettet det nå: Prisen går til dramatiker Jesper Halle forLilleskogen, uroppført på Trøndelag Teater.

 

Årets debutant - Heddastipendet

Lasse Kolsrud for dramatisering og regi av Bikubesong på Det Norske Teatret.

Årets debutant er ingen nykommer i teaterverdenen. Vedkommende har oppholdt seg der en god stund, og har på mange måter gjort seg bemerket. Men da som skuespiller. Det er første gangen årets debutant skaper en hel forestilling fra bunnen av. Og ikke en hvilken som helst forestilling, men en oppsetning som kritikerne har satt stor pris på, og som publikum har elsket. Den har gått for fulle hus siden høsten 2003, den skal opp igjen i høst, og den har til og med beveget seg utenbys: Reisen til Vestlandet ble en opplevelse de som var med på, sent vil glemme. Som sitt svennestykke mestret årets debutant den vanskelige oppgaven å holde orden på hele 18 skuespillere - og en hund. For de som ennå ikke har gjettet det – Årets debutant er Lasse Kolsrud for dramatisering og regi av Bikubesong på Det Norske Teatret.

 

Aksel Waldemars Minnepris

Skuespiller Lasse Kolstad og billedkunstner Vanessa Baird.

Lasse Kolstad: Med sine sterke musikalske og songlege kvalitetar har årets vinnar særleg gjort seg gjeldande innafor musikkteateret og har vore ei berande kraft i utviklinga av ein norsk musikaltradisjon. Rollefaget har femna breitt, frå cabaretar av Prøysen, Brel, Becaud og Sondheim til segnomsuste musikkspell som Trost i taklampaEvert Taube, framsyninga Så lenge skuta kan gåZorbaSpelemann på taket, Don Quijote berre for å ha nemnt nokre. Aldersgrensa sette få stengsler for mannen. Mange av sine største roller gjorde han som seniorskodespelar. Sist sesong gjesta han på nytt sin gamle arbeidsplass i sitt 80 ande år i kavalkaden Musikal-Musikal og gjorde buldrande suksess. "Oslonynorsk" har av og til vore brukt som klengenamn når ein vil gjere narr av at mindretalsspråket har inntatt hovudstadeen. Årets vinnar står i ein stolt tradisjon som har gjort dette til eit heidersnamn, der framståamde Oslo-skodespelarar som Harald Heide Steen, Tordis Maurstad, Jack Fjellstad, Bab Christensen og mange andre har utvida scenerommet for nynorsk og gitt det ein naturleg og moderne austlandsklang. Dette kom ikkje av seg sjølv, men av språkleg musikalitet, konkret og hardt arbeid og kjærleik til språket. Ein yngre skodespelargenerasjon har mykje å lære av Lasse Kolstads fordomsfrie arbeid.

Vannessa Baird: Årets vinner fremstår som en svært original kunstner innenfor et ny-figurativt, nær sagt surrealistisk formspråk ofte med en underfundig humor – blant annet smittet av hennes britiske opphav. Hennes teatralske og sterke virkemidler er som en moderne videreføring av vår egen store klassiske maler Aksel Waldemar Johannessen, hvis pris hun i dag har fortjent. Hun vil for den nye generasjonen være best kjent som den ene halvdel bak tegneseriefigurene KEBBENE, en typisk kultserie for ungdommen. Prisen går til Vanessa Baird.

 

Danse - og Teatersentrums scenekunstpris:

Baktruppen for FunnySorryJesus!

Danse - og teatersentrums Scenekunstpris gis årlig til en produksjon som preges av kunstnerisk mot. Hos årets gruppe handler motet om ”ikke å stikke av” fra kunsten sin, men om stadig å re-aktualisere sin grunnleggende glede ved å opptre. Slik skaper de begeistring hos sitt publikum, og blir en naturlig spydspiss i norsk scenekunst. Ved hjelp av enkle virkemidler klarer gruppen gang på gang å gi støtet til komplekse meningsdannelser, stadig fornyer de seg, og stadig griper de tak i det aktuelle. Det er få kunstnere her i landet – om i det hele tatt noen – som slik som denne gruppen behersker det vi vil kalle ”teatrets nullpunkt”.Gruppen får Danse- og Teatersentrumspris for en forestilling der publikum og aktørene ”byttet plass”, noe så sjeldent som en ”vindusforestilling”. Den ble spilt i Oslo, næmere bestemt i Dælenengt. i august 2003. Prisen går til Baktruppen for sin FunnySorryJesus!

 

Simens kunst - og teknikkstipend

Marianne Westbye 

Formålet med Siemens-stipend er "å bygge bro mellom kunst og teknikk. Stipendet skal skape økt oppmerksomhet om, og gi anerkjennelse til, de tekniske profesjoner knyttet til scenekunsten. Siemens ønsker gjennom stipendet å synliggjøre den betydningsfulle innsats menneskene i disse profesjoner utøver, mennesker som vanligvis ikke fremkalles til applaus og oppmerksomhet på scenekanten. Årets vinner av Siemens kunst- og teknikkstipend får prisen for sitt fremragende og utrettelige arbeid med å bevare og utvikle kostymefaget ved norske sceneinstitusjoner. Vinneren har siden tidlig på 1990-tallet engasjert seg i arbeidet med rekruttering til kostymefaget, og vært en pådriver for å etablere faste inntak og utplassering av lærlinger både i operaen og teatrene. I 2001 tok hun initiativ til å starte et landsdekkende prosjekt for videre- og etterutdanning for ansatte i kostymefaget for alle teatrene i Norge. Det er en glede å kunne gi Siemens kunst- og teknikkstipend for 2004 til Marianne Westbye.

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

2004 - Fremragende sceneprestasjon

Jan Grønli (Foto: Bjørn Moe)

2004 - Årets debutant

Lasse Kolsrud (Foto: Bjørn Moe)

2004 - Særlig faglig innsats

Jesper Halle (Foto: Bjørn Moe)

2004 - Aksel Waldemars minnepris

Lasse Kolstad (Foto: Bjørn Moe)