home

Tidligere utdelinger - 2013

Heddaprisen 2013 ble delt ut søndag 9. juni på Det Norske Teatret. Gjertrud Jynge og Pål Christian Eggen var konferansierer. Årets prisutdelere: Hadia Tajik, Toralv Maurstad, Ingjerd Egeberg, Anders Baasmo Christiansen, Mona Levin, Ingvild Bryn, Nils Gaup, Anette Hoff, Helge Jordal, Maj Britt Andersen, Thea Stabell og Haakon Mehren

Juryen har i sesongen 2012/2013 bestått av:
Astrid Sletbakk, Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, Gunnar Germundson, Karen Frøsland Nystøyl, Karoline Skuseth og Cecilia Ölveczky

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE/MEDSPILLER

Gisken Armand
- for rollen som Jeg i «Jeg forsvinner» av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret.

Skuespilleren alene på scenen, uten rekvisitter eller scenografi å støtte seg til, må stole på seg selv og på ordet. Årets prisvinner har gjennom sin mangslungne karriere – som omfatter alt fra drama til komedie, musikal og barneteater – gang på gang vist hvor nyanserikt og presist hun behersker ordet, enten det dreier seg om moderne slang, antikke verselinjer eller komediens skyhøye krav til presisjon. I årets forestilling fremstiller hun en rollefigur uten klart definert identitet i en udefinert virkelighet i stadig forvandling. Med sin nyanserike tekstbehandling er hun forestillingens bærende element. Årets pris for Beste kvinnelige hovedrolle/medspiller går til GISKEN ARMAND.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Marie Blokhus for rollen som Anne i «Over open avgrunn» av Tarjei Vesaas, regi Uwe Cramer, Det Norske Teatret og for rollen som Una i «Blackbird» av David Harrower, regi Kim Sørensen, Riksteatret og Det Norske Teatret.
Helga Guren for rollen som Edith i «Oh My God» av Yngve Sundvor og for rollen som Diana i «Når enden er god er allting godt» av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater.

 

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE/MEDSPILLER

Ingar Helge Gimle
- for rollen som Willy Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater.

Årets pris går til en skuespiller med lang fartstid innen norsk teater, film og TV. Det faller like naturlig for han å opptre for voksne som for barn, i klassikere som i ny dramatikk, i tragedier som i komedier. I årets rolle ga prisvinneren på en særegen og nærværende måte et intenst innsyn i en manns verden; ikke minst drømmeverden. På en imponerende, ja nærmest rystende måte viste han hvordan rolleskikkelsen reagerte i en ekstrem livssituasjon i forhold til seg selv og sine nærmeste. Gjennom et intenst og stillfarent spill vekket prisvinneren publikums medfølelse når han på en usedvanlig overbevisende og sterk måte, fremstilte rolleskikkelsens tunge skjebne. Årets pris for Beste mannlige hovedrolle/medspiller går til INGAR HELGE GIMLE.

Paul-Ottar Haga for rollen som Edgar i «Dødsdansen» av August Strindberg, regi Sigrid Strøm Reibo, Det Norske Teatret.
Nils Ole Oftebro for rollen som Stalin i «Diktator mot dikter» av John Hodge, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret.

 

BESTE KVINNELIGE BIROLLE/MEDSPILLER

Kine Bendixen
- for rollen som Jackie Kennedy i «Prinsessedrama» av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater.

Prisvinneren fremstiller et tragisk livsløp med en blanding av intelligent innlevelse og kjølig avstand. Hun finner frem stykkets bisarre undertoner, filosofiske utlegninger og popkulturens klisjeer. Alt dette formidler hun med absurd humor og sårbarhet. Forfatterens rasende flom av ord fikk gjennom henne en tolk som kunne ta vare på språkets energi og det skiftende og hemmelighetsfulle i en assosiasjonsrik tekst. Prisvinnerens tolkning av ett av vår tids ikoner, en kvinne som utslettet seg selv og spilte rollen som media hadde regissert til henne, er en stor prestasjon. Dramatikeren sier at hun ville lage en frekk motsvarighet til de store kongedramaene. Årets prisvinner tar imot utfordringen; Jackie Kennedy, i «Prinsessedrama», ble i hennes tolkning en elsket og bedratt, opphøyet og ydmyket dronning. Årets pris for Beste kvinnelige birolle/medspiller går til KINE BENDIXEN.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Ingrid Bolsø Berdal for rollen som Cadette i «Baby» av Kirsten Thorup, regi Jonas Corell Petersen, Nationaltheatret.
Anitta Suikkari for rollen som Sirina i «Sølvvannet» av Rawdna Carita Eira, regi Haukur Gunnarsson, Beaivváš Sámi Našunálateáhter.

 

BESTE MANNLIGE BIROLLE/MEDSPILLER

Espen Klouman Høiner
- for rollen som Biff Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i «Bør Børson jr.» av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater.

Kategorien beste birolle er vid. Det kan gjelde en skuespiller som lyser opp en forestilling i en smårolle. Men det kan også være et hårfint skille mellom en bi- og hovedrolle. Årets vinner, har både lyst opp i småroller og spilt en bærende rolle i et drama. Han er artistisk, og musikalsk i flere betydninger av ordet. Han gir ikke «for» mye, men akkurat nok til å skape et assosiasjonsrom rundt en karakter. Prisvinneren må være en gave å samarbeide med for både regissører og kolleger, noe både «Bør Børson» og «En handelsreisendes død» viser. Årets pris for Beste mannlige birolle/medspiller går til ESPEN KLOUMAN HØINER.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Iver Bjurgren for rollen som Per Plage, Gregor og Benny i «Samson & Roberto» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt.
Kyrre Hellum for rollen som Judas i «Bibelen», tekster fra Bibelen og av Maria Tryti Vennerød, Terje Nordby, Eirik Fauske, Sara Stridsberg, Cecilie Løveid, Jose Saramago, Ari Behn, Stein Winge, Anne Holtan og Carl Morten Amundsen, regi Stein Winge, Det Norske Teatret.

 

BESTE REGI

Oskaras Korsunovas
- for regien på «Peer Gynt» av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret.

Hvis målet er å korte ned en tekst er det ikke dumt å begynne med slutten. Da kortes gjerne midten ned. Hvis sluttscenen i tillegg alt er kjent av de fleste, og alt som leder til den med, gjelder det å spørre et rungende Hvorfor og Hvordan! ved forestillingens begynnelse for å få i gang stykket. Denne prisvinnerens regi gjør nettopp det og følger opp med å grave ut antiheltens demoner med strålende driv og forførende uttrykk. Karakterene er djevelsk fargerike og tåler å være highlights av seg selv fordi de sammen sirkler inn hovedpersonen i en malstrøm som stadig truer med å senke båten. I denne fantastiske virvelvinden av en oppsetning er det også stille øyeblikk, i orkanens øye, i sentrum. Der er det fortsatt ingen hjemme; vår mann har ingen kjerne, han kan ikke kjenne kjærligheten. Vi får noe å tenke på, men er veldig glade for denne rikholdige påminnelsen! Årets pris for Beste regi går til OSKARAS KORSUNOVAS.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Runard Hodne for regien på «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, Trøndelag Teater.
Jonas Corell Petersen for regien på «Baby» av Kirsten Thorup, Nationaltheatret og for regien på «Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel, Det Norske Teatret.

 

ÅRETS FORESTILLING

«Stalker» av Verk Produksjoner
- co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen.

Et minnenes testament inspirert av et kunstverk, hvor minnenes stemmer med minnenes logikk uttrykker både personlige og stiliserte opplevelser av verket, samtidig som scenerommet minnes selve verket. På denne både konkrete og abstrakte minnereisen skapes det et sjenerøst rom som gir publikum plass til å minnes med. Forestillingen er meditativ, underholdende og vakker, ikke påtrengende, ikke likegyldig, og med mange innganger til å minnes dens utgangspunkt. Enten du kjenner kunstverket eller ei, gir forestillingen deg strålende hjelp til å se det for deg. Og som en bonus til den som har sett det før inspireres det også til å minnes hvor i livet du var da du så: «Stalker». Prisen for Årets forestilling går til «STALKER».

De fire andre nominerte i denne klassen var:
«De Utvalgte» av De Utvalgte, co-produsert av Black Box Teater og BIT Teatergarasjen.
«Kill them all! – Sørgespill» av Tore Vagn Lid, Nationaltheatret.
«Ship O'Hoi!» av Pia Maria Roll, Hooman Sharifi og Terje Nordby, co-produsert av Trøndelag Teater, Dramatikkens Hus og Black Box Teater.
«Villanden» av Henrik Ibsen, regi Anders Paulin, Nationaltheatret.

 

BESTE BARNE- OG UNGDOMSFORESTILLING

«Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel
- regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret

Det krever mot å gå nye veier når man lager teater for barn og unge. Men nettopp da er barne- og ungdomsforestillinger på sitt beste. Årets vinner er en slik forestilling, nyskapende og grenseløs. I form, språk, innhold og oppbygning er den en lek med alle teatrets elementer, og leken – lett og underholdende – pløyer og vender samtidig opp et dypt og eksistensielt alvor. Forestillingen balanserer elegant fra urgamle fortellinger til samtidens virtuelle virkelighet. Årets barne- og ungdomsforestilling er snedig og eksistensielt teater der både regi og skuespill preges av overskudd. Vinnerforestillingen krysser grenser, mellom verdener og mellom språk. Prisen for Årets barne- og ungdomsforestilling går til «EG – IK, ICH, I».

De fire andre nominerte i denne klassen var:
«Aladdin» regi Nina Godtlibsen, Barne- og ungdomsteatret, Rogaland Teater.
«Faust for kids» av Hildur Kristinsdottir og Mathilde Holdhus, co-produksjon Black Box Teater.
«Fuck my life» av Pol Heyvaert, regi Per Olav Sørensen, Det Norske Teatret.
«Samson & Roberto» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt.

 

BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN

Lawrence Malstaf
- for scenografien til «Blikktrommen» av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater

På scenen står en spennende installasjon som utstråler ro og orden, men som for øvrig er åpen for tolkninger. Scenografien forandrer seg i takt med forestillingens rytme.  Ro blir til uro – orden til kaos.  Ingenting er til pynt; alle elementene har dramatiske funksjoner. Ikke minst innbyr scenografien til et sjeldent subtilt samspill mellom skuespillere og scenografi som gir forestillingen energi. Scenografen har også utfordret det tradisjonelle forholdet mellom scene og salong, og har skapt et overraskende og velfungerende nytt teaterlokale. Prisvinneren har med kunstnerlig fantasi, arkitektonisk sikkerhet og dyp forståelse for teatrets egenart skapt en innovativ moderne scenografi. Årets pris for Beste scenografi/kostymedesign går til LAWRENCE MALSTAF.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Serge von Arx for scenografien til «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater.
Signe Becker for scenografien til «Stalker» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen og for scenografien til «Build Me A Mountain» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater.

 

BESTE AUDIOVISUELLE DESIGN

Roger Gihlemoen
- for animasjon til «Jack og bønnestengelen», regi Mira Zuckermann, Teater Manu

Hånd i hånd med teknisk utvikling har video og animasjonskunst også gjort sitt inntog på teaterscenen. Årets vinner har skapt en virtuell verden som er like tilstedeværende som rommet publikum befinner seg i, der man rives med i elegante sceneskift og svært vellykket samspill mellom scenografi og animasjon. Prisen går til en artist som har maktet å overføre Motion Capture til teatermediet og bidratt til å skape en forestilling som markerer seg som nok en suksess innen visuelt teater for hørselshemmede barn. Årets pris for Beste audiovisuelle design går til ROGER GIHLEMOEN.

De to andre nominerte i denne klassen var:
Eivind Myren for lysdesign til «Fedra» av Jean Racine, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater.
Per Platou for lyddesign til «Stalker» av Verk produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen.

 

SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS

De Utvalgte
- som alltid søker nye veier i sitt scenespråk.

Noen ganger er helheten mer enn summen av delene. Vinneren av prisen for Særlig kunstnerisk innsats har i en årrekke utmerket seg med sitt særegne grep om scenekunst, og utfordrer stadig sin egen praksis ved å bevege seg inn i tematikk som både speiler samfunnsansvar og kunstnerisk finesse. Det har meldt seg en klar nødvendighet for å berømme dette kompaniets fulle kunstnerskap for både dets helhet og delene av det – deres tøyning av scenerommets dimensjoner, deres spørsmål av tidløs karakter. Årets pris for Særlig kunstnerisk innsats går til DE UTVALGTE.

De fire andre nominerte i denne klassen var:
Morten Cranner, «Odyseen - The Acoustic Act del II», for forskning i musikk og lyd som bærende elementer i moderne teater.
DUS – Den Unge Scenen og International Connections.
«Eg – Ik, Ich, I», Det Norske Teatret og De Toneelmakerij for vellykket internasjonalt samarbeid om ungdommer i dagens Europa.
EventyrForteljeTeaterStund – fast eventyrstund hver lørdag formiddag på Det Norske Teatret.

 

AKSEL WALDEMARS MINNEPRIS

Vinner av nynorskprisen - Olaug Nilssen
Vinner av billedkunstprisen - Peter Esdaile

Samtidig med Heddaprisene deles hvert år ut Aksel Waldemars minnepris til en norsk billedkunstner og til en person som har gjort en særlig innsats for nynorsk som scenespråk. Aksel Waldemars minnepris utgår fra Haakon Mehrens fond til minne om maleren og teatermannen Aksel Waldemar Johannessen.

Billedkunstprisen - begrunnelse:

I år er det Munchs store jubileumsår. Kanskje skulle prisen i år derfor være en Munch malerpris, i stedet for Aksel Waldemars. De har det til felles at de er begge geniale malere, og at de begge har vært hatet fra første dag, som Ibsen og Bjørson. Men det har levet godt med, også i alle år i landflyktighet, for det er bare genier som hates i dette landet. Dermed ble de av sine fiender opphøyet til genier.

Munch ble slått ned, hans hus jevnet med jorden, bilder stjålet for milliarder, dokumenter forfalsket, men nå har de endelig funnet et sted, et fengsel som heter Lambda, der skal han sitte, Munch har fått livstidsdom. Min bok om Munch kommer til høsten: "Munchs hellige univers". Da blir det rabalder, kan jeg love.

Aksel Waldemar derimot er i trygge hender i det verdensberømte Leopoldmuseum i Wien; beskrevet i min bok "Dansen gjennom skuggeheimen. Kampen for Aksel Waldemar Johannessen". I landflyktighet, grunnet trusler, tør han ikke komme hjem. Men jeg skal hilse dere fra ham, han har det bra. I øyeblikket med en liten minneutstilling sammen med nettopp Munch, Kokoschka, Egon Schiele og andre storheter. Forsøk fra våre museer på å ødelegge utstillingen mislykkedes.

Men en malerpris til hans ære deler vi gjerne ut her i Det Norske Teatret som alltid var hans kjæreste hjem til han døde i 1922: og takk for det, teatersjef.

Juryen, med formann professor Øivind Storm Bjerke, tildeler i år prisen til en kunstner som i mange år har arbeidet innenfor et intellektuelt, fabulerende og naturalistisk formspråk, en videreføring av tanker som både Munch og Aksel Waldemar Johannessen arbeidet med. Kunstneren har nettopp hatt en større utstilling i Bærum kunstforening.

Prisen, og et reisestipendium på 10 000 kroner, går til Peter Esdaile.

- Haakon Mehren

Utvalgte medieklipp:

- Trøndere må komme seg på teater, NRK Trøndelag 10. juni
Heddaprisen, Scanpix 10. juni
Heddaprisen trønderdominans, NRK P2 Nyheter 10. juni 
- Gøy å være del av noe risikofylt, NRK Trøndelag 10. juni
Gimle er beste mannlige skuespiller, Dagbladet 9. juni
Heddaprisen, NRK Kveldsnytt 9. juni
Vant hver sin Heddapris for første gang, VG 9. juni
Og de nominerte er..., Dagbladet 9. juni
- Jeg ble slaktet nord og ned, Dagbladet 9. juni
- Viktigere enn å vinne, Adresseavisen 6. juni
Astrid Sletbakk om Heddanominasjonene, NRK P2 Kulturnytt 21. mai

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE/MEDSPILLER

Gisken Armand - for rollen som Jeg i «Jeg forsvinner» av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret.

foto: Øyvind Markussen

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE/MEDSPILLER

Ingar Helge Gimle - for rollen som Willy Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater.

foto: Øyvind Markussen

BESTE KVINNELIGE BIROLLE/MEDSPILLER

Kine Bendixen - for rollen som Jackie Kennedy i «Prinsessedrama» av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater.

foto: Øyvind Markussen

BESTE MANNLIGE BIROLLE/MEDSPILLER

Espen Klouman Høiner - for rollen som Biff Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i «Bør Børson jr.» av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater.

foto: Øyvind Markussen

BESTE REGI

Oskaras Korsunovas - for regien på «Peer Gynt» av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret.

foto: Øyvind Markussen

ÅRETS FORESTILLING

«Stalker» av Verk Produksjoner - co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen.

foto: Øyvind Markussen

BESTE BARNE- OG UNGDOMSFORESTILLING

«Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel
- regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret

foto: Øyvind Markussen

BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN

Lawrence Malstaf - for scenografien til «Blikktrommen» av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater

foto: Øyvind Markussen

BESTE AUDIOVISUELLE DESIGN

Roger Gihlemoen - for animasjon til «Jack og bønnestengelen», regi Mira Zuckermann, Teater Manu

foto: Øyvind Markussen

SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS

De Utvalgte - som alltid søker nye veier i sitt scenespråk. 

foto: Øyvind Markussen

AKSEL WALDEMARS MINNEPRIS

Vinner av billedkunstprisen - Peter Esdaile

foto: Øyvind Markussen

AKSEL WALDEMARS MINNEPRIS

Vinner av nynorskprisen - Olaug Nilsen

foto: Øyvind Markussen